Kotitalous – oppimateriaaleja taloustaitojen opetukseen

Voit käyttää Taloussankari-peliä kotitalouden tunnilla talousteemojen syventämiseen. Teemoina kestävät kulutusvalinnat, säästäminen, lainat ja luotot sekä rahankäytön suunnittelu.
TEHTÄVÄ 1: Välttämätön, tarpeellinen, turha
Arvostamme erilaisia asioita ja meillä on erilaisia elämäntilanteita. Taloussankarissa luvussa Mummun työleiri pelaaja tekee valinnan kahden erilaisen pyörän välillä.
Tavoite: Herättää keskustelua ja pohdintaa siitä, mikä on tärkeää ja mistä voi mahdollisesti luopua.
Toteutus: Välttämätön, tarpeellinen, turha -peli. Marttojen kehittämässä pelissä pohditaan, mikä on välttämätöntä, tarpeellista, turhaa.
- Ensin pelaaminen ryhmissä tai itsenäisesti, jonka jälkeen keskustelu yhdessä.
- Kysymyksiä keskustelun tueksi:
- Millaista oli arvottaa erilaisia asioita näihin kolmeen kategoriaan?
- Mistä kaikesta oli helpoin luopua? (eli laittaa turha-kategoriaan)
- Mistä et luopuisi mistään hinnasta? (eli niitä välttämättömiä)
- Joudutko oikeassa elämässä tekemään tällaisia valintoja?
- Mitä jos raha ei riitä kaikkeen välttämättömään?
TEHTÄVÄ 2: Yllättävät tilanteet
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan. Vaikka kuinka suunnittelisimme elämäämme, eteen voi aina tulla yllättäviä tilanteita. Taloussankarin luvussa Muutakin kuin duunii törmätään tilanteeseen, jossa pankkikortti häviää.
Tavoite: Tuoda esille arkisia, yllättäviä tilanteita, ja herättää oppilas pohtimaan ja keksimään ratkaisuja tilanteisiin.
Toteutus: Tee ohjeet, miten toimisit seuraavissa tilanteissa:
- Mitä tehdä jos lompakko häviää?
Esimerkkiohjeet
- Mitä tehdä, jos ei pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä?
(51sec)
TEHTÄVÄ 3: Pienet ostokset ja heräteostokset
Taloussankarissa kultaisen keskitien löytäminen kuluttamisen ja säästämisen välillä on iso teema. Kun tietää, mihin omat rahat menevät, on tasapainonkin löytäminen helpompaa.
Tavoite: Tuoda esille ja herättää oppilaita pohtimaan arjen pienien ostosten ja heräteostosten merkitystä.
Toteutus: Katsotaan herättelyvideoksi –> Mun elämä ja mun rahat –kiertueen video, mikä on heräteostos LINKKI
- Keskustelu: Mitä hyötyjä ja haittoja heräteostoksilla on?
- Käydään läpi taulukko, joka herättelee ajattelemaan pienten ostosten kokonaissummaa. Tämän jälkeen oppilaat voi etsiä itse netistä tuotteen, jota ostaa/perhe ostaa usein ja laskea samalla tavalla kustannukset viikko-, kuukausi- ja vuositasolla. Yllättikö kokonaissumma?
TEHTÄVÄ 4: Laina ja maksuhäiriömerkintä
Luvussa Kallen laina tutustutaan erilaisiin lainoihin sekä lainojen vertailuun. Tärkeää asiaa, sillä maksuhäiriömerkintä voi hankaloittaa elämää vuosiksi eteenpäin.
Tavoite: Oppilas tutustuu laskun etenemiseen perintään sekä maksuhäiriömerkinnän seurauksiin.
- Herättelytehtävä: Oppilaat saavat itse arvioida, kuinka suureksi 30 euron puhelinlasku kasvaa perinnässä. Käydään sen jälkeen läpi taulukko
- Katso video Emmin tarina tästä.
- Pohditaan yksin tai ryhmissä: Luo oma neljän kohdan vinkkilistasi siitä, mistä Emmin kaltaisessa tilanteessa oleva nuori voisi hakea apua velkaongelmiin.
TEHTÄVÄ 5: Budjetin tekeminen ja seuraaminen
Luvussa Lomamatka tehdään reissubudjetti. Budjetin tekeminen auttaa oman rahankäytön suunnittelussa sekä auttaa hahmottamaan omaa rahatilannetta.
Tavoite: Oppilas oppii budjetoinnin perusteet sekä merkityksen oman talouden hallinnassa.
Toteutus: Katsotaan video Miten tehdä budjetti
- Tehdään oma budjetti. Oppilas saa valita itse tilanteen sekä summat budjetille. Esimerkkejä: lomamatka, viikonloppureissu, omillaan asuvan nuoren kuukausibudjetti
Julkaisija/Tekijä: Talous ja nuoret TAT, Martat
Julkaistu: 11/2018
Avainsanat: kuluttaminen, laina, luottotiedot, oman talouden hallinta, Taloussankari, taloustaidot