Digitaalinen materiaali / Yläkoulu, 7.–9. luokat

Kotitalous – oppimateriaaleja taloustaitojen opetukseen

Voit käyttää Taloussankari-peliä kotitalouden tunnilla talousteemojen syventämiseen. Teemoina kestävät kulutusvalinnat, säästäminen, lainat ja luotot sekä rahankäytön suunnittelu.

TEHTÄVÄ 1: Välttämätön, tarpeellinen, turha

Arvostamme erilaisia asioita ja meillä on erilaisia elämäntilanteita. Taloussankarissa luvussa Mummun työleiri pelaaja tekee valinnan kahden erilaisen pyörän välillä.

Tavoite: Herättää keskustelua ja pohdintaa siitä, mikä on tärkeää ja mistä voi mahdollisesti luopua.

Toteutus: Välttämätön, tarpeellinen, turha -peli. Marttojen kehittämässä pelissä pohditaan, mikä on välttämätöntä, tarpeellista, turhaa.  

  • Ensin pelaaminen ryhmissä tai itsenäisesti, jonka jälkeen keskustelu yhdessä.
  • Kysymyksiä keskustelun tueksi:
    • Millaista oli arvottaa erilaisia asioita näihin kolmeen kategoriaan?
    • Mistä kaikesta oli helpoin luopua? (eli laittaa turha-kategoriaan)
    • Mistä et luopuisi mistään hinnasta? (eli niitä välttämättömiä)
    • Joudutko oikeassa elämässä tekemään tällaisia valintoja?
    • Mitä jos raha ei riitä kaikkeen välttämättömään?

TEHTÄVÄ 2: Yllättävät tilanteet  

Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan. Vaikka kuinka suunnittelisimme elämäämme, eteen voi aina tulla yllättäviä tilanteita.  Taloussankarin luvussa Muutakin kuin duunii törmätään tilanteeseen, jossa pankkikortti häviää.

Tavoite: Tuoda esille arkisia, yllättäviä tilanteita, ja herättää oppilas pohtimaan ja keksimään ratkaisuja tilanteisiin.

Toteutus: Tee ohjeet, miten toimisit seuraavissa tilanteissa:

  • Mitä tehdä jos lompakko häviää?

Esimerkkiohjeet

  • Mitä tehdä, jos ei pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä?

 

(51sec)

TEHTÄVÄ 3: Pienet ostokset ja heräteostokset  

Taloussankarissa kultaisen keskitien löytäminen kuluttamisen ja säästämisen välillä on iso teema. Kun tietää, mihin omat rahat menevät, on tasapainonkin löytäminen helpompaa.

Tavoite: Tuoda esille ja herättää oppilaita pohtimaan arjen pienien ostosten ja heräteostosten merkitystä.

Toteutus: Katsotaan herättelyvideoksi –> Mun elämä ja mun rahat –kiertueen video, mikä on heräteostos LINKKI

  • Keskustelu: Mitä hyötyjä ja haittoja heräteostoksilla on?

 

  • Käydään läpi taulukko, joka herättelee ajattelemaan pienten ostosten kokonaissummaa. Tämän jälkeen oppilaat voi etsiä itse netistä tuotteen, jota ostaa/perhe ostaa usein ja laskea samalla tavalla kustannukset viikko-, kuukausi- ja vuositasolla. Yllättikö kokonaissumma?

TEHTÄVÄ 4: Laina ja maksuhäiriömerkintä

Luvussa Kallen laina tutustutaan erilaisiin lainoihin sekä lainojen vertailuun. Tärkeää asiaa, sillä maksuhäiriömerkintä voi hankaloittaa elämää vuosiksi eteenpäin.

Tavoite: Oppilas tutustuu laskun etenemiseen perintään sekä maksuhäiriömerkinnän seurauksiin.

Kuvan lähde: OP ja TAT. Maksuhäiriöt voivat tuottaa yllättäviä kuluja.

  • Herättelytehtävä: Oppilaat saavat itse arvioida, kuinka suureksi 30 euron puhelinlasku kasvaa perinnässä. Käydään sen jälkeen läpi taulukko

 

  • Katso video Emmin tarina tästä.
    • Pohditaan yksin tai ryhmissä: Luo oma neljän kohdan vinkkilistasi siitä, mistä Emmin kaltaisessa tilanteessa oleva nuori voisi hakea apua velkaongelmiin.  

TEHTÄVÄ 5: Budjetin tekeminen ja seuraaminen  

Luvussa Lomamatka tehdään reissubudjetti. Budjetin tekeminen auttaa oman rahankäytön suunnittelussa sekä auttaa hahmottamaan omaa rahatilannetta.

Tavoite: Oppilas oppii budjetoinnin perusteet sekä merkityksen oman talouden hallinnassa.

Toteutus: Katsotaan video Miten tehdä budjetti 

 

  • Tehdään oma budjetti. Oppilas saa valita itse tilanteen sekä summat budjetille. Esimerkkejä: lomamatka, viikonloppureissu, omillaan asuvan nuoren kuukausibudjetti 

 

Julkaisija/Tekijä: Talous ja nuoret TAT, Martat

Julkaistu: 11/2018

Avainsanat: kuluttaminen, laina, luottotiedot, oman talouden hallinta, Taloussankari, taloustaidot