Alkuopetus: Leikitään taloutta liikkuen

Open tietoisku
Oppitunnin tavoitteet:
- Herättää leikin kautta oppilaan kiinnostus oman talouden hallintaan, kohtuullisuuteen ja säästäväisyyteen.
- Vahvistaa oppilaiden myönteistä asennetta talouden ja rahan teemoihin.
- Opettaa ensimmäisiä arjen taloustaitoja, kohtuullisuutta ja säästäväisyyttä.
- Herätellä pohtimaan kuluttamista ja harjoittelevat kierrättämistä.
- Opettaa käsitystä rahan arvosta.
Oppitunnin rakenne:
Tunnin kesto 45 min
- Säästämishippa (10 min)
- Lajitteluviesti (20 min)
- Maa-meri-laiva-leikki talousteemalla (15 min)
Valmistelut ennen oppituntia
- Oppitunnin voi toteuttaa koulun pihalla tai liikuntasalissa.
- Oppituntien tehtävät voi toteuttaa myös yksittäisinä tehtävinä muun opetuksen yhteydessä.
- Tulosta ja leikkaa ennen oppituntia lajittelukortit ja tulosta lajitteluastioiden nimet.
Oppituntisuunnitelma
1.Tehtävä: Säästämishippa (n. 10 min)
Kerratkaa ja ideoikaa ennen leikin aloittamista: Millaisia asioita voi säästää ja miten?
Esimerkkejä:
- Sähköä, sammuttamalla valot
- Luontoa, kierrättämällä
- Vettä, lyhyillä suihkuilla
- Hermoja, lähtemällä ajoissa
- Rahaa, ostamalla vähän tai tarjouksista
- Aikaa, suunnittelemalla paremmin
- Bensaa, menemällä pyörällä tai kävellen
- Muovipusseja, käyttämällä kangaskassia
Leikin ohje:
- Merkitään pihaan/saliin alue, jossa on pankki. Opettaja on pankissa pankin työntekijänä.
- Valitaan oppilaista 1 hippa, joka yrittää saada muita oppilaita kiinni.
- Kun hippa saa toisen oppilaan kiinni, kiinnijääneestä oppilaasta tulee uusi hippa.
- Vanha hippa menee opettajan luo pankkiin.
- Opettaja pyytää vanhaa hippaa kertomaan jonkun asian, jota voi säästää.
- Jos opettaja hyväksyy säästökohteen, vanha hippa vapautuu leikkiin kiinniotettavaksi.
- Jos opettaja ei hyväksy säästökohdetta, myös vanha hippa jatkaa hippana.
- Uusi hippa yrittää saada oppilaita kiinni ja sama toistuu.
- Leikin jälkeen opettaja kutsuu kaikki pankkiin ja kertoo, mitä säästämiskohteita oppilaat ideoivat.
Vinkki! Leikkiin voi tehdä muunnelman ja pohtia esimerkkejä asioista, joita voi harrastaa maksuttomasti.
2. Tehtävä: Lajitteluviesti (n. 20 min)
Alkuvalmistelut:
Huom! Tehtävä edellyttää opettajalta ennakkovalmistelua. Tarvittavat tulostettavat materiaalit: Lajittelukortit
- Lajitteluastioiden nimet 6kpl (sekajäte, biojäte, kartonki, lasipakkaukset, pienmetalli, muovipakkaukset)
- Salissa lajitteluastioina voi käyttää esimerkiksi vanteita tai ulkona keiloja, joiden eteen lajitteluastioiden nimet laitetaan.
- Lajittelukortit
- Korteissa näkyy kuvat lajiteltavista raaka-aineista. Tiedostossa on yhteensä 24 erilaista lajittelukorttia, 4 kpl/arkki. Tulosta kortteja sopiva määrä oppilasmäärän/joukkuemäärän mukaan, Yhdelle joukkueelle on hyvä varata esim. 10-12 lajittelukorttia. Lajittelukortteja joukkueille jakaessa on hyvä huomioida, että joukkueille tulisi eri lajitteluastioihin lajiteltavia raaka-aineita.
Leikin ohje:
- Salin/kentän toiseen päähän laitetaan 6 lajitteluastiaa: sekajäte, biojäte, kartonki, lasipakkaukset, pienmetalli, muovipakkaukset.
- Oppilaat jaetaan n. 3-5 oppilaan joukkueisiin.
- Joukkueille jaetaan lajittelukortit (esim. 10-12 korttia / joukkue). Lajittelukortit voivat olla joukkueilla keskenään erilaisia.
- Joukkueet asettuvat salin/kentän toiseen päähän jonoihin viivan taakse.
- Opettajan merkistä, joukkueet saavat katsoa ensimmäisen lajittelukorteistaan. Joukkue miettii yhdessä, mihin lajitteluastiaan kortin raaka-aine lajitellaan.
- Ensimmäinen viestinviejä jonossa juoksee salin toiseen päähän ja vie lajittelukortin oikeaan lajitteluastiaan.
- Kun viestinviejä on tullut takaisin, joukkue saa katsoa seuraavan lajittelukortin.
- Kun kaikki kortit on lajiteltu, opettaja voi tarkistaa lajitteluastiat läpi. Jos lajitteluastioissa on vääriä kortteja, voidaan oppilaiden kanssa yhdessä miettiä, mihin lajitteluastiaan kortti kuuluu.
3. Tehtävä: Maa-meri-laiva-leikki talousteemalla (15 min)
Alkuvalmistelut:
Leikkiin merkitään kolme viivaa tai merkittyä paikkaa:
- Tuote, joka maksaa yleensä kaupassa alle 2 €
- Tuote, joka maksaa yleensä kaupassa alle 10 €
- Tuote, joka maksaa yleensä kaupassa yli 10 €
Leikin ohje:
- Leikkijät asettuvat tilan keskialueelle ja jäävät odottamaan opettajan ilmoitusta, mihin siirtyä.
- Sovitaan liikkumistapa, esim. kävellen, juosten, hyppien tai sivulaukalla. Liikkumistapoja voi vaihdella leikin aikana.
- Opettaja kertoo jonkin kaupan tuotteen ja oppilas juoksee sille viivalle, paljonko hän arvioi kyseisen asian kaupassa maksavan.
- Jos oppilaat ovat eri mieltä tuotteiden hinnoista, oppilaiden kanssa voi keskustella siitä, mikä tuotteiden hintoihin vaikuttaa?
Vinkkejä opettajalle tuotteisiin:
Alle 2 €
- Pillimehu
- Suklaapatukka
- Banaani
- Tikkari
- Maitopurkki
- Kurkku
Alle 10 €
- Kahvipaketti
- Shampoo
- Muropaketti
- Karkkipussi
- Jäätelöpaketti
- Jauhelihapaketti
Yli 10 €
- Hammasharja
- Jalkapallo
- Farkut
- Elokuvalippu
- Tietokonepeli
- Luistimet
Vinkki! Leikkiin voi keksiä erilaisia muunnelmia, esimerkiksi:
Missä tuotetta säilytetään?
- huoneenlämmössä
- jääkaapissa
- pakastimessa
Miten tuote kierrätetään?
- sekajäte
- biojäte
- kartonki
Kesto: 45 minuuttia
Julkaisija/Tekijä: Talous ja nuoret TAT
Julkaistu: 09/2019
Avainsanat: hinnat, kierrätys, lajittelu, säästäminen