/ Blogi

Blogi: Leikittäisiinkö taloutta?

Asenteet rahaan ja talouteen syntyvät varhain. Lapsi omaksuu seitsemänteen ikävuoteen mennessä, miten rahasta puhutaan. Ensimmäiset askeleet oman talouden hallintaan onkin hyvä ottaa jo ekalla luokalla. Leikkien se on monin verroin hauskempaa.

Perheiden rahankäyttöön vaikuttavat käytössä olevat tulot, mutta myös elämäntilanteet ja arvovalinnat: mihin meidän perheessämme halutaan panostaa ja mistä säästää?

Viimeistään kouluiässä lapsi alkaa kiinnittää huomiota siihen, että kavereiden perheissä tehdään hankintoja eri tavalla kuin kotona. Lapsen ymmärrystä lisää arjen valintojen auki selittäminen. Kun lapsi ymmärtää, että perheitä on erilaisia, hänen on helpompi ymmärtää, miksi kotona toimitaan niin kuin toimitaan.

Alkuopetuksessa talousopetuksen tavoitteena on oppilaiden kannustaminen oman talouden hallintaan, kohtuullisuuteen ja säästäväisyyteen. Näin määrittää opetussuunnitelma.

Opettajien mukaan haaste on siinä, että alkuopetukseen löytyy niukasti talous- ja kuluttajataitoja kehittävää materiaalia. Miten siis kasvattaa lapsista vastuullisia rahankäyttäjiä? Kuinka puhua kuluttamisesta ja säästäväisyydestä?

Seitsemän leikkiä oman talouden hallinnasta

Vastasimme opettajien toiveeseen ja tuotimme talousopetuksen tueksi alkuopetukseen opetusmateriaalin, jossa on seitsemän leikkiä taloustaitojen opettamiseen.

Tuttuun hippaleikkiin voi lisätä säästämisvinkkejä. Jos oppilas ei keksi säätämisen kohdetta ennen kuin hippa saa hänet kiinni, niin hän jää paikalleen hyppimään. Toiset voivat käydä pelastamassa kiinni jääneen kertomalla hänelle asian, jota voi säästää.

Pienten oppilaiden kanssa voi myös tehdä koulun pihalla aarteenetsintää. Rasteilla voi olla kuvia tavaroista, joita pystyy kierrättämään. Samoin tuttu maa-meri-laiva -leikki onnistuu myös talousteemalla. Ohjaaja huutaa jonkun asian ja oppilas siirtyy viivalle sen mukaan, paljonko hän arvioi asian maksavan.

Tuttu maa-meri-laiva -leikki onnistuu myös talousteemalla. Ohjaaja huutaa jonkun asian ja oppilas siirtyy viivalle sen mukaan, paljonko hän arvioi sen maksavan.

Tärkeä osallisuuden kokemus

Monet alkuopetusikäiset asioivat ensimmäisiä kertoja kaupassa itsenäisesti, joten kaupassa käymiseen liittyvä laululeikki voi tuntua tämän ikäisistä omaan elämään helposti liitettävältä ajankohtaiselta asialta.

Oppilaalle on merkityksellistä kuulla oma nimensä, joten laulun sanoja pystyy muuttamaan paikalla olevien leikkijöiden mukaan. Myös osallisuuden kokemukset ovat tärkeitä, joten tässä laulussa lapset saavat itse keksiä, mitä ostettavaa kaupasta voisi olla ja missä tuotteita mahdollisesti säilytetään.

Kauppareissubingoa voi täyttää yhdessä luokan kanssa, jos kauppareissun voi toteuttaa yhdessä luokan kanssa tai sen voi antaa kotitehtäväksi. Bingo ohjaa oppilaita tutustumaan tuotemerkintöihin, kannustaa pohtimaan tarvittavan rahan määrää ja harjoituttaa kaupassa käymisen perustaitoihin, kuten hedelmien punnitsemiseen.

Ensiaskeleet oman talouden hallintaan on hyvä ottaa jo ekalla luokalla. Leikkien yhdessä se on monin kerroin hauskempaa.  Eka luokka on hyvä aika alkaa leikkiä taloutta.

Tutustu leikitään taloutta opetusmateriaaliehin tästä.

Leikitään taloutta -materiaalin on kehittänyt luokanopettaja Kati Pajari. Ulkoasun on luonut graafikko Teemu Kavasto.

Eija Seppänen

Asiantuntija, opettajien talouskoulutus

eija.seppanen@tat.fi

040 508 3645