/ Artikkeli

Kenen kanssa kannattaa perustaa yritys?

Asiakaskokemuksen arviointiin keskittynyt Gizlo Oy syntyi viiden yrittäjätarinan ja toisiaan täydentävien osaamisten yhteen sovittamisesta. Gizlon tarinasta istuivat alas kertomaan kolme yrityksen perustajista, Eetu Raudas, Kalle Ek ja Eemeli Ahonen.

Gizlon sovellus mittaa asiakastyytyväisyyttä kuluttajan mobiililaitteen avulla. Mitä enemmän kuluttaja arvioi asiakaskokemuksiaan, sitä enemmän hän kerää sovelluksessa pisteitä, joiden avulla hän voi lunastaa itselleen haluamiaan palkintoja, kuten lahjakortteja Spotify-musiikkipalveluun. Arvioinnin kohteena olevat yritykset taas saavat sovelluksesta arvokasta markkinatutkimusdataa.

Samanhenkisyys antoi hyvät lähtökohdat yhteistyölle

”Oma jakso yrittäjänä on kestänyt nyt noin neljä vuotta. Parikymppisenä aloitettiin kaverin kanssa siitä, että ruvettiin pudottamaan lumia talojen katoilta. Tajusin varsin pian, että kärsin lievästä korkean paikan kammosta, joten päätettiin palkata kaikki työttömät kaverit keikkumaan sinne katoille omasta puolesta. Sen jälkeen yrittäjäkokemusta on kertynyt mm. maahantuonnista, elektroniikan valmistuttamisesta ja teknologia-alan startupista.

Gizlon tiimin muodostamisessa meidän näkökulma on ollut se, että eri ihmisten osaamisten pitää kohdata. Luonnollisesti myös kemioiden on toimittava yhteen, mutta erityisesti olemme halunneet luoda sellaisen toimivan kokonaisuuden, jossa jokaisen henkilökohtainen osaaminen tuo jotain lisäarvoa meidän toimintaan.

Kalle Ekin kanssa tapasimme Nordic Business Forumissa ja huomasimme, että samanhenkisyyttä löytyi siinä määrin, että yhteistyölle olisi hyvät lähtökohdat. Siitä lähdimme rakentamaan Gizlon tiimiä.

Samaan aikaan kutsuin tiimiin myös kansainvälisissä ohjelmointikilpailuissa menestyneen Jussi Kokkalan, jonka kykyihin olin tutustunut yhden aiemman teknologiaprojektin parissa. Eemeli Ahosen kanssa tunnettiin jo ennestään yhteisten tuttavien kautta ja muistelin, että mieheltä löytyy markkinoinnin osaamista siinä määrin, että kysytäänpä mukaan.”

Eetu Raudas, 24, toimitusjohtaja

Jokaisen osaamisesta kaikki irti

”Mun taipale yrittäjänä alkoi siitä, kun Tampereella naapurin pojan kanssa käytiin lumikolan kanssa kiertämässä naapurustoa ja aurattiin pihoja. Ensimmäisen oman firman laitoin pystyyn jo 15-vuotiaana, kun olin tehnyt nettisivuja, joilla olevista mainoksista alkoi tulla rahaa. Perustin firman osin verotusteknisistä syistä.

Ennen ylioppilaskirjoituksia tuli puhelu, jossa minua pyydettiin Helsinkiin töihin. Olisi kuulemma käyttöä munlaiselle kaverille. Ilmoitin, että kirjoitan ensin ylioppilaaksi ja hyppään sitten Helsingin junaan.

Uudessa duunipaikassa tittelinä oli online-markkinoinnin konsultti. Työskentelin siellä noin yhdeksän kuukautta, mutta pyöritin ohessa koko ajan myös omaa firmaa. Jos muistan oikein, tällä hetkellä olen osakkaana kuudessa yrityksessä.

Gizlosta Eetu Raudas otti yhteyttä vuoden vaihteessa. Hän pyysi ensimmäiseksi arvioimaan, kuinka paljon mobiilisovellusten lataajat ovat valmiita maksamaan niistä. Heitin päästä joitain lukuja ja toivoin, että menisi edes sinnepäin. Ilmeisen lähelle osuin, kun täällä Gizlossa nyt vaikutan.

Gizlossa kiehtoi eniten se, että kaikilla oli täällä niin selkeät roolit. Jokaisen omasta osaamisesta pyritään ottamaan kaikki irti ja samalla myös oppimaan toisen ammattitaidosta omaan tekemiseen aina jotain uutta.”

Eemeli Ahonen, 23, markkinointijohtaja

Eemeli Ahonen, Kalle Ek ja Eetu Raudas korostavat erilaisten osaamisten kohtaamista toimivassa yrityskokoonpanossa.


Parhaat kaverit eivät ole välttämättä parhaita yhtiökumppaneita

”Oma työura lähti liikkeelle teini-iän tuskassa sillä asenteella, että missään nimessä en ryhdy yrittäjäksi, koska omat vanhemmat ovat yrittäjiä.

Ensimmäisen oman kosketuksen yrittäjyyteen sain ikään kuin riskittömästi turvallisessa ympäristössä: toimin työntekijänä asiakaspalvelukeskuksessa, jossa sisäinen yrittäjyys, eli oman ja muiden tekemisen jatkuva kehittäminen, oli nostettu keskiöön. Huomasin, että oma intohimo löytyy jatkuvasta eteenpäin pyrkimisestä ja uuden oppimisesta. Myöhemmin Sanomien myynnissä työskennellessäni oivalsin, että yhtä hyvin voisin myydä oman yrityksen tuotteita.

Ensimmäiset yritykset olivat näitä perinteisiä kavereiden kanssa perustettuja. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että paras lähtökohta yrityksen pyörittämiselle ei välttämättä ole se, että yhtiökumppanit ovat parhaimpia lapsuuden kavereita.

Tapasimme Eetun kanssa Nordic Business Forumissa. Kemiat kohtasivat, osaamisemme tukevat toisiaan ja käsityksemme yrittäjyydestäkin on hyvin samanlainen. Lisäksi uskoin tuotteeseen, sillä Gizlo-sovellus vaikutti sellaiselta, jota voisin itsekin käyttää.

Gizlon alkumetreillä huomasimme, että tiimiin tarvitaan lisää erilaisia osaajia. Iso-Britanniasta tilatut graafikkopalvelut vaihtuivat omaan graafikkoon, Niko Hirvoseen, johon tutustuin opiskeluaikoina. Niko oli ollut valmistumisesta asti yrittäjänä. Vaikka emme olleet edes nähneet viiteen vuoteen, yhteistyö sujui heti yhtä hyvin kuin aikoinaan kouluprojektien parissa.

Kesällä tiimimme vahvistui entisestään, kun mukaan tulivat sijoittajiksi yrityskiihdyttämö Eastwingsin Harri Myllylä ja Arto LehtonenTimur Haussila Supercelliltä sekä TEKES. Vielä loppuvuoden aikana tiimiä on tarkoitus vahvistaa osaajilla, jotka jakavat yhteisen vision ja haluavat olla mukana Gizlon tarinassa.

Kaiken kaikkiaan tiivistäisin yrityskumppaneiden valinnan niin, että kerää ympärillesi sellainen joukko osaajia, joiden taidot vievät firmaa eteenpäin ja jotka mahdollistavat sen menestyksen.”

Kalle Ek, 29, asiakkuusjohtaja

 

Gizlo haluaa tukea Rohkea Suomi yhteisöä antamalla sen lukijoille ilmaiset 500 Gizlo-pistettä. Pisteet saat lunastettua lataamalla Gizlo-sovelluksen Android-puhelimeesi ja syöttämällä koodin ’rohkeasuomi’.

 

Teksti: Oskari Villanen
Kuvat: Teemu Granström