YRITYSKYLÄ YLÄKOULU
Yrityskylä Yläkoulu on työelämän ja talouden peliareena
TATin Yrityskylä Yläkoulu on pelillisyyteen perustuva oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä. Yrityskylä Yläkoulu on elämyksellinen peliareena, jossa yhdeksäsluokkalaiset johtavat kilpaa yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla. Kokonaisuuden muodostavat opekoulutus, viisi Yrityskylä-oppituntia, pelitilanne peliareenallamme sekä loppureflektointi. Yrityskylä Yläkouluun osallistuu 83 % Suomen yhdeksäsluokkalaisista.
Yrityskylä Yläkouluun osallistuvat kaikki yhdeksännet luokat, joiden kunnilla on sopimus Talous ja nuoret TATin kanssa. Oppimisympäristöt sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Rovaniemellä, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa.
yhdeksäsluokkalaista
koko ikäluokasta
Viisi oppituntia koulussa
Yrityskylä Yläkoulussa on käytössä pelillistetty digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali koostuu viidestä oppitunnista, jotka sopivat hyvin oppilaanohjauksen ja yhteiskuntaopin sisältöihin.
Oppitunneilla oppilaat oppivat liiketoimintaan ja yritykseen liittyvää sanastoa, harjoittelevat tiimityötaitoja, tutustuvat yritysten vastuullisuuteen sekä oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Lisäksi oppilaat tutustuvat yritykseen, jota he tulevat Yrityskylässä tiiminä johtamaan. Oppilaat jakautuvat koulussa tiimeihin ja saavat oman vastuualueen oikean yrityksen johtoryhmästä.
Oppituntien teemat
Tämä motivoi erityisesti toiminnallisista menetelmistä hyötyviä oppilaita.
OpettajaYrityskylä tuo kivaa vaihtelua oppimiseen, kun pääsee itse tekemään asioita, jonka tuloksen näkee helposti.
YsiluokkalainenOPSin mukaista toimintaa parhaimmillaan. Useiden oppiaineiden asiat ja tavoitteet linkittyvät ja kohtaavat tässä oppimiskokonaisuudessa mielenkiintoisella tavalla.
Innostava kilpailutilanne Yrityskylän elämyksellisellä peliareenalla
Oppimiskokonaisuus huipentuu pelitilanteeseen Yrityskylän peliareenalla, jossa oppilaat johtavat oikeaa yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaiden toisiaan vastaan kilpailevissa johtoryhmissä jokaisella oppilaalla on oma vastuualueensa. Vastuurooleja ovat esimerkiksi toimitusjohtaja, tuotantojohtaja, vastuullisuuspäällikkö tai viestintä- ja markkinointipäällikkö. Pelin aikana tiimit valmistavat ja myyvät tuotettaan asiakkaille ja johtavat yritystä neljän kvartaalin ajan. Voittajatiimi on se, joka on saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.
Yrityskylä Yläkoulu perustuu pelilliseen oppimiseen
Yrityskylä Yläkoulu perustuu digitaaliseen peliin, jossa pelikello määrittää pelin kulkua. Peli koostuu neljästä kvartaalista, jotka muodostavat kokonaisuudessaan kokonaisen vuoden liiketoimintaa. Pelissä oppilaat seuraavat tabletilta muun muassa taloudellista tilannetta ja tuotantoa. Pelissä tulee vastaan myös yllättäviä tilanteita, kuten öljykriisi, joka vaikuttaa raaka-aineiden hintoihin. Lisäksi oppilaat reagoivat erilaisiin mainehaasteisiin ja käyvät pankissa lainaneuvotteluita. Yrityskylä Yläkoulun pelissä oppilaiden apuna ovat vastuuohjaajat. Vastuuohjaajat toimivat myös roolissaan eri maiden asiakkaina, joiden kanssa oppilaat käyvät myyntineuvotteluja
Vaikuttavuus ja tutkimus
Tutustu Yrityskylä Yläkouluun ja ihastu!
Mitä jos yrityksenne toiminta pelillistettäisiin ysiluokkalaisille? Yrityskylän toiminnassa on mukana jo yli sata yrityskumppania.
